mediteren

6 Meditatie technieken die je helpen ontspannen

Drukte, stress, we hebben er dagelijks mee te maken. Even kunnen ontspannen is dan heel waardevol. Met een meditatie kom je weer helemaal tot jezelf. Benieuwd welke vormen van meditatie er zijn? Lees dan zeker even verder….

meditatie

1.Visualisatie meditatie

Visualisatie-meditatie is een meditatietechniek waarbij je positieve beelden oproept in je gedachten. Door die positieve beelden ervaar je meer ontspanning en rust. Bij deze techniek is het belangrijk dat je de beelden levendig voorstelt. Hierbij gebruik je al je zintuigen en je maakt het beeld zo gedetailleerd mogelijk.

Je kunt visualisatie-meditatie ook gebruiken om je focus en motivatie te verbeteren. Je stelt je dan voor dat je slaagt voor een specifiek doel. Veel mensen gebruiken visualisatie-meditatie om hun humeur te verbeteren, stressniveaus te verminderen en meer innerlijke rust te krijgen.

mantra meditatie

2. Mantra meditatie

Mantra meditatie wordt al eeuwen beoefend door boeddhisten en hindoes. Een mantra is een lettergreep, woord of zin die je steeds herhaalt tijden het mediteren. Mantra’s kun je in je gedachten uitspreken, zingen of fluisteren. De meeste mantra-meditatietechnieken bestaan uit 2 onderdelen:

  • mindfulness-meditatie en
  • het uitspreken van mantra’s

Er zijn verschillende redenen om mantra-meditaties te doen. Soms wordt het gebruikt tegen slapeloosheid of om beter om te gaan met bijvoorbeeld vliegangst. Anderen gebruiken deze meditatie voor een hoger spiritueel doel. In bepaalde hindoeïstische en oude christelijke tradities wordt mantra-recitatie bijvoorbeeld gebruikt om verbinding te maken met het goddelijke, zowel van binnen als van buiten.

3. Adem meditatie

Bewust ademen is een hele simpele, maar krachtige mindfulness-meditatie. Het idee is dat je je aandacht helemaal richt op je ademhaling. Je let daarbij op het natuurlijke ademhalingsritme en het gevoel van elke in- en uitademing. Concentreren op je ademhaling is iets wat je altijd kunt doen. Gebruik het bijvoorbeeld als je je gespannen voelt of als je last hebt van negatieve gevoelens.

Een basisoefening is ‘bewust ademen’ waarbij je je aandacht richt op je eigen ademhaling. Als je dit een paar keer geoefend hebt, zul je merken dat het steeds makkelijker gaat. Je kunt het dan heel makkelijk gebruiken in je dagelijks leven bij de omgang met angst, nervositeit en stress. Adem eventueel wat natuurlijke lavendelgeur in voor extra ontspanning.

adem meditatie

4. De bodyscanmeditatie

Stress heeft niet alleen mentale en emotionele gevolgen, maar ook lichamelijke. Denk bijvoorbeeld aan:

  • hoofdpijn
  • rugpijn
  • brandend maagzuur.

Soms ben je zo gestresst dat je niet eens beseft dat het lichamelijke ongemak verbonden is met je emotionele toestand. Dan kan een bodyscan-meditatie bijzonder nuttig en effectief zijn om weer contact te maken met je lichaam.

Bij een bodyscan meditatie ga je in gedachten langs de delen van je lichaam. Je concentreert je steeds een korte tijd op een ander deel van je lichaam, waardoor je pijn, spanning of ongemak opspoort. Hierbij blijf je in het nu en adem je rustig door de pijn of het ongemak heen. Zo kun je het loslaten, wat verlichting geeft.

Onderzoek toont aan dat mindfulness-meditatie – en met name bodyscanmeditatie – veel mentale en fysieke voordelen heeft. Stress wordt minder, je kunt je beter concentreren en beter slapen.

wandelmeditatie

5. Wandelmeditatie

Een wandelmeditatie is bedoeld om lichaam en geest op elkaar af te stemmen terwijl je wandelt. Het is een prima meditatievorm als je een zittende meditatie niet prettig vindt. Een wandelmeditatie is dan een geweldig alternatief, waarbij je nog steeds je bewustzijn traint.

Mediteren tijdens het lopen is een goede manier om je gedachten even opzij te zetten en je even alleen te focussen op het wandelen. Het is verbazingwekkend hoe anders je je voelt als je aandacht schenkt aan wat er om je heen gebeurt, in plaats van wat er in je hoofd omgaat.

spirituele meditatie

6. Spirituele meditatie

Spirituele meditatie wordt gebruikt bij diverse godsdiensten, waaronder hindoeïsme, taoïsme en het christelijk geloof. Het is vergelijkbaar met bidden omdat je nadenkt over de stilte om je heen en een diepere verbinding zoekt met jouw God of het Universum. Om de spirituele ervaring te versterken worden vaak essentiële oliën gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • wierook
  • mirre
  • salie
  • ceder
  • sandelhout
  • palo santo

Spirituele meditatie kun je thuis of in een kerk doen. Deze oefening is geschikt als je houdt van stilte om je heen en graag spiritueel wilt groeien.

Er zijn verschillende vormen van meditatie, waarvan we er nu 6 kort besproken hebben. Veel meditaties kun je makkelijk zelf uitvoeren. Probeer het eens een keer en voel wat het voor je doet.

Originally posted 2020-12-10 16:04:43.

Misschien vind je dit ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *